História masáže

Už niekoľko tisícročí sa jednoduché prikladania rúk a niektoré formy masáží a používali na liečbu a upokojenie celého tela. Preto sa považuje masáž za jeden z najstarších liečebných prostriedkov v histórii ľudstva. V 5. storočí pred našim letopočtom aj sám „otec medicíny“ Hippokrates vyzdvihoval dôležitosť holistickej medicíny a v písomnostiach uviedol, že: „Lekár musí vedieť mnohé veci, ale v každom prípade musí ovládať masáž, lebo tá môže upevniť kĺb, ktorý je uvoľnený, alebo uvoľniť kĺb, ktorý je príliš stuhnutý.“ Neskôr, starovekí grécki a rímski lekári vnímali masáž ako jednu z hlavných prostriedkov liečenia a zmierňovania bolesti. V pôvodnej Austrálii a iných kútoch sveta bola masáž tiež prirodzenou súčasťou každodenného života. Kombinovala sa s bylinkami a liečivou vodou z prameňov a používala sa pri bolestiach a mnohých chorobách. V Afrike bola masáž súčasťou ľudovej medicíny a vyspelého kúpeľného systému. Tam sa masážne techniky využívali na zmiernenie tráviacich problémov, problémov dýchacej sústavy a na všetky svalové ochorenia a odbúravanie únavy. Tieto techniky sa tiež dopĺňali využívaním rôznych prírodných mastí, olejov a zvieracích tukov.
Neskôr, v stredoveku sa tieto tradičné techniky zachovali v ženských kláštoroch. Tie slúžili ako nemocnice, kde sa pomáhalo chudobným ľuďom rôznymi a ľahko dostupnými spôsobmi. Neskôr sa už masáž začala označovať za uznávaný lekársky postup a stala sa významným liečebným prostriedkom. Dnes sa vďaka rozšíreným informáciám môžeme dostať k množstvu lekárskych publikácií a knižných zdrojov približujúcim alternatívnu medicínu a terapeutické metódy, spojené s liečbou celého tela. Dozvedáme sa tak aj o tom, že v súčasnosti má každá kultúra svoje vlastné masážne tradície. Tie sa na základe rôznych prístupov a princípov pohybujú od jednoduchého navodenia relaxu až po profesionálnu masážnu terapiu.
Veľkou výhodu masáže je od samotných počiatkov fakt, že predstavuje jednoducho zdieľanú ľudskú skúsenosť a jej základné techniky si môže osvojiť prakticky každý. Masáž totiž funguje na úplne prirodzenom princípe. Z bežnej skúsenosti totiž vieme, že priložením ruky na postihnuté miesto a pôsobením tlaku sa prenášaním vzruchov z nervovej sústavy zmierni a bolesť vznikne príjemný, uvoľňujúci pocit. Toto uvoľnenie následne poskytuje zážitok nie len z dosiahnutia telesnej vyrovnanosti ale blahodarne vplýva aj na liečbu psychiky a mysle. Na základe súčasnej odbornej terminológie sú masážne techniky zaradené medzi fyzikálne terapeutické deje, ktoré pôsobia na ľudský organizmus. Ide o mechanické pôsobenie na tkanivá kože, podkožia, svaly a nepriamo na cievy, nervy, žľazy s vnútorným i vonkajším vylučovaním.

Účinok kvalitnej masáže môže mať značný vplyv na celkový zdravotný stav a životný štýl človeka. Tieto účinky môžeme podľa miesta pôsobenia rozdeliť na lokálne a celotelové.

Blahodarné účinky masáže

  • Zlepšenie mobility rôznych častí tela

Princípom zlepšovania mobility, čiže pohyblivosti, je naťahovanie svalových vláken. Dlhodobo zvýšené napätie vo svaloch sa prejavuje vo forme obmedzenej hybnosti, ktorá vedie k zvýšenému riziku vzniku zranení. Zámerné pôsobenie na sval, alebo svalovú skupinu s cieľom natiahnuť ju, docieli rozpúšťanie stuhnutých bodov a prináša posilnenie flexibility a zväčšenie rozsahu pohybu.

  • Zmiernenie napätia a úľava od bolesti

Na zmiernenie bolesti spôsobenej preťažením, napríklad v prípade ľahšie formy svalovej horúčky, je možné použiť klasické masážne techniky. Tie účinne znižujú pocitovú bolesť a zvyšujú hybnosť v postihnutom mieste. Strečing a premasírovanie svalových vláken prispieva k uvoľňovaniu napätia a tlaku, ktorý v nich vzniká po namáhavej aktivite. Masáž je tiež vhodná aj na odblokovanie bolestivej krčnej chrbtice. Tlakom palca sa totiž uvoľňujú blokády v tých tkanivách, ktoré následne zlepšujú výkonnosť svalstva.

  • Pocit ľahkých nôh bez opuchu

Jemné krúživé pohyby vykonávané tlakom dokážu rozprúdiť lymfatický systém, uľaviť od bolesti,  a zbaviť prebytočnej vody, ktorá opuch spôsobuje. V častiach tela kde je opuch, zápal alebo napätie, sú prítomné aj zodpovedajúce reflexné body, ktoré vykazujú zvýšenú citlivosť. Bolesť a opuch je v týchto reflexných bodoch odpoveďou organizmu na dysfunkciu orgánov alebo časti tela, takže masážou chodidiel môžeme v podstate „premasírovať“ celé telo a zbaviť ho nepríjemného opuchu.

  • Stimulácia nervových zakončení

Po celom tele sa nachádzajú milióny nervových zakončení, ktoré ovplyvňujú telesné funkcie aj mentálny stav. Hĺbkou použitých masážnych pohybov sa nervové zakončenia môžu stimulovať alebo utlmovať, v závislosti od požadovaného efektu. Masáž stimuluje pokožku, jednotlivé nervy a ich zakončenia, čím aktivuje väčší počet nervov. Klasická masážna technika ovplyvňuje svalstvo, jeho spevnenie aj uvoľnenie a koordináciu pohybov. Dotyk v blízkosti kĺbov spôsobuje aj uvoľnenie hormónov do organizmu, čo podporuje pohybový aparát. Dotykové relaxačné techniky navyše zbavujú telo nepríjemného napätia.

  • Zlepšenie kvality pokožky

Masážnymi pohybmi dochádza k exfoliácii, čiže odstraňovaniu odumretých kožných buniek na povrchu, čím sa pokožka posilňuje a zlepšuje sa jej celková regenerácia. Zrýchlenie krvného obehu v koži pomáha udržiavať kolagénové vlákna a tým sa zachová elasticita kože. Masáž tiež stimuluje mazové a potné žľazy, ktoré spolu s použitými prípravkami zlepšujú jej kvalitu. Udržiavajú ju hebkú a jemnú. Pravidelná masáž problematických partií spevňuje podkožie a pomáha v boji proti celulitíde. Pôsobí tiež ako prevencia kŕčových žíl.

  • Reflexný účinok

Na základe dráždenia určitého kožného segmentu, môžeme ovplyvniť rôzne orgány, časti tela a štruktúry tkanív. Takáto forma masáže patrí k najstarším a najúčinnejším metódam alternatívnej medicíny, ktorá sa vykonáva tlačením a trením reflexných bodov. Takouto terapiou sa dá efektívne zmierniť bolesť, zlepšiť prekrvenie končatín, uvoľniť napätosť alebo zmierniť migréna. Pravidelná masáž reflexných bodov zlepšuje aj metabolizmus a podporuje celkovú vitalitu organizmu.

  • Zlepšenie trávenia a zmiernenie bolesti v brušnej dutine

Tráviaca sústava je sústavou, ktorá reaguje veľmi rýchlo na stres, napätie a nezdravý životný štýl. Pravidelnou masážou v brušnej oblasti sa však dá trávenie efektívne mobilizovať a asimilovať. Prebieha to na základe zvýšenia prietoku krvi, ktorý stimuluje funkcie žlčníka a pečene a podporuje aj pohyb čriev. Vytvorenie mierneho tlaku uvoľňuje svaly, čo pomáha pri nadúvaní a zápche a zrýchlení metabolizmu. Pridaním esenciálnych olejov sa v prípade menštruačných problémov pomocou masáže účinne uvoľňujú svaly a zmierni sa ich nepríjemná kŕčovitosť. Celková redukcia úzkosti, ku ktorej dochádza vďaka pravidelnej masáži podporí relaxáciu a pomôže zminimalizovať napätie.

  • Podpora krvného obehového systému

Klasickou masážou je možné dosiahnuť správnu cirkuláciu krvi, pretože podporuje aktivitu pohybového systému. Svalové vlákna, ktoré sú nejakým spôsobom poškodené, sa tak rýchlejšie zregenerujú, nakoľko je pomocou tejto techniky zabezpečený zvýšený prísun kyslíka. S tým súvisí aj detoxikácia, čiže vyplavovanie toxínov. Krv zásobuje telo novými živinami a zabezpečí odplavovanie škodlivých látok z orgánov. Zvýši sa aj priepustnosť tkanív a do svalov preniká značne viac výživných látok. Naopak, nedostatočná cirkulácia môže viesť k únave, ktorá zapríčiní opätovnú stuhnutosť svalov a nahromadenie kyseliny mliečnej vo svaloch.

  • Zlepšenie funkcie lymfatickej sústavy

Úlohou lymfatickej sústavy je zber a odstraňovanieodpadových látok, baktérií, vírusov a toxínov z medzibunkových priestorov. Je to sústava, ktorej správne fungovanie je odkázané na činnosť svalov, ktorých striedavé sťahovanie spôsobuje tok lymfy. Tradičné masážne techniky tak umožňujú urýchlenie jej toku a zabezpečuje rýchlejšie a efektívnejšie vyplavovanie škodlivých látok z tela. Ich nahromadením sa totiž preťažuje organizmus, čoho následkom môže byť aj oslabenie imunity, bolesť hlavy, únava a vznik celulitídy v problematických oblastiach.

  • Podpora kvalitného spánku

Kvalitný spánok je kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje celkový zdravotný stav všetkých vekových skupín. Veľkou výhodou predspánkovej masáže je uvoľnenie napätia svalov a celého pohybového aparátu, čo je podmienkou aj pre úplné psychické upokojenie tela po každodennej únave. Kombinácia horúceho kúpeľa, uvoľňujúcej masáže, tlmeného svetla, relaxačnej hudby a príjemnej arómy umožňuje dosiahnuť okamžité výsledky, ktoré vedú ku kvalitnému a zdravému spánku. 

  • Psychické uvoľnenie

Psychická relaxácia by mala byť v súčasnej uponáhľanej dobe neoddeliteľnou súčasťou života človeka. Masáž predstavuje holistickú formu terapie, ktorá môže efektívne pomôcť v boji proti poruchám úzkosti a depresie. Efekt pravidelnej uvoľňujúcej masáže napomáha k normalizácii endokrinných žliaz, ktorých úlohou je  vyplavovanie lokálnych hormónov, akými sú napríklad endorfíny. Tie pôsobia na organizmus upokojujúco a majú analgetické účinky utišujúce bolesť. Navyše pôsobia aj proti stresu a zlepšujú náladu.

  • Posilňuje imunitný systém

Imunita je ovplyvňovaná mnohými vonkajšími aj vnútornými faktormi. Nezdravý životný štýl a nepriaznivý psychický stav môže negatívne pôsobiť na imunitný systém a spôsobiť chorobné stavy. Pravidelnými masážnymi technikami a výživnými zábalmi sa telo očisťuje a zbavuje toxínov, čim pomáha zlepšiť funkčnosť bielych krviniek, ktoré v rámci imunity zohrávajú najdôležitejšiu úlohu, pretože aktívne bojujú proti infekciám. Odbúravanie psychického napätia tiež aktívne vplýva na posilnenie imunity a nadobudnutie fyzickej a psychickej pohody.

  • Zvýšenie telesnej a duševnej výkonnosti

Za celkový prínos pravidelnej masážnej terapie môžeme považovať najmä zvýšenú zdatnosť a odolnosť organizmu. To znamená veľkú výhodu nielen pre športovcov ale pre každého, kto si chce udržať dobrú fyzickú a psychickú kondíciu a podať maximálny výkon v každodenných činnostiach. Podstatou relaxačných masážnych techník je totiž harmonizácia energie tela a duše s cieľom znovunadobudnutia stratenej rovnováhy.

Návod na domácu reflexnú masáž chodidiel

Zaslúžené relaxačné wellness rituály by mali byť súčasťou nášho každodenného života. Vďaka alternatívnym liečbam modernej medicíny sa stala populárnou reflexná terapia, ktorá pomáha zmierniť mnoho zdravotných problémov. Reflexológia, ako vyše tisíc rokov stará pôvodom ázijská masáž, je založená na efektívnych holistických princípoch. Hlavnou technikou je pôsobenie tlakom na presne určené reflexné body na chodidlách. Tieto body sú totiž naviazané na jednotlivé časti tela a ich stimuláciou je možné pôsobiť cielene na celý organizmus. Masážou tak dochádza napríklad k aktivácii samoliečby daných orgánov a zlepšeniu metabolizmu. Reflexné body, cez ktoré sa zmierňujú jednotlivé ťažkosti sú znázornené na schéme reflexných zón:

Účinkom reflexnej masážnej techniky dochádza aj k iným rôznym priaznivým vplyvom na celý organizmus.

Masáž reflexných bodov na chodidlách:

  • prináša úľavu po náročnom dni
  • utišuje bolesti kĺbov a chrbtice
  • zmierňuje migrénu a bolesť hlavy
  • zlepšuje koncentráciu
  • navodí pocit uvoľnenia
  • zabezpečí celkové odľahčenie nôh
  • u malých detí pôsobí pri hnačkách a nespavosti
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • intenzívne detoxikuje telo
  • rýchlo uvoľní napätie a upokojuje myseľ

Ako postupovať, ak si chceme takýto relax dopriať jednoducho v pohodlí domova:

  1. Príprava atmosféry

Masáž pôsobí najefektívnejšie, ak ju vykonávame vo vopred pripravenom priestore určenom na relax. Tlmené osvetlenie, relaxačná hudba, príjemná aróma a primeraná teplota miestnosti sú základom upokojujúceho prostredia, v ktorom by mala masáž prebiehať. Ideálnymi pomôckami sú aromalampy, voňavé esenciálne oleje určené na aromaterapiu a masážne oleje.

  • Kúpeľ nôh

Pripravte chodidlá na relax odporúčaným kúpeľom nôh, ktorý pomôže uvoľniť, očistiť a príjemne prehriať vaše nohy. Do kúpeľa je vhodné primiešať dávku voňavej kúpeľovej soli a chodidlá ošetriť špeciálnym peelingom určeným na chodidlá. Peeling šetrne odstráni odumretú pokožku, dokonale ju zmäkčí a pripraví na masáž.

  • Aplikácia masážneho oleja

Po dôkladnom osušení chodidiel aplikujte vonný masážny olej, ktorý masáž uľahčí a zefektívni. Plochu chodidiel nasmerujte k sebe a nohy uvoľnite. Začnite jemne a rovnomerne  prechádzať od spodnej časti chodidla až k priehlavku a postupne vytvárajte mierny tlak. Ruky následne vráťte do pôvodnej polohy a pohyb opakujte. Sústreďte sa cielene na bolestivé a zatuhnuté miesta. Dbajte pri tom na mierne zatlačenie vybraných reflexných bodov. Tlakom palca masírujte reflexný bod po dobu 5 až 30 sekúnd. Po dostatočnom premasírovaní chodidlá vystriedajte.

  • Starostlivosť po masáži

Po masáži podľa potreby odstráňte zvyšky masážneho oleja. V tejto fáze je vhodné si dopriať ošetrujúcu bahennú masku určenú na chodidlá. Bahenná maska s antibakteriálnymi účinkami pôsobí aj ako prevencia proti nepríjemným kožným chorobám a zanechá nohy hladké a hebké. Masku po zaschnutí dôkladne opláchnite, chodidlá nakrémujte a obujte do mäkkých ponožiek.

Domáca masáž chrbta

Sedavé zamestnanie a dlhodobé statické zaťaženie pôsobí na chrbticu neprirodzene a spôsobuje množstvo nepríjemných komplikácií. V boji proti týmto problémom je najčastejšie využívaným a mimoriadne účinným a rýchlym prostriedkom klasická masáž chrbta. V pokojnej atmosfére domova si ju môžete v spoločnosti partnera alebo iného vo vašom okolí vychutnať práve vtedy, keď na to máte čas.

Ako na to?

  1. Príprava prostredia

Pre dokonalý relax a dosiahnutie maximálneho účinku pripravte miestnosť na vykonávanie masáže pomocou tlmeného svetla, relaxačnej hudby a príjemnej arómy. Vhodné je siahnuť po prírodných esenciálnych olejoch a siliciach, ktoré pomocou nahriatia v aromalampe vyčarujú v miestnosti krásnu vôňu a upokoja telo aj myseľ.

  • Príprava tela

Telo je pred masážou vhodné nahriať a očistiť príjemným relaxačným kúpeľom. Ideálne je použiť kúpeľové soli, ktoré pôsobia na pokožku vyživujúco a blahodarne. Póry sa tak dokonale vyčistia a pokožka bude jemne ošetrená a prevoňaná.

  • Správna poloha

Na masírovanie je potrebná pevná a rovná podložka. V domácom prostredí poslúži posteľ, avšak dbajte na udržanie chrbtice v rovine.  Ruky umiestnite tam, kde je to pre vás najpohodlnejšie. Môže to byť napríklad pozdĺž tela alebo vedľa hlavy tak, aby bolo telo dokonale uvoľnené. Nohy majte tiež vystreté a uvoľnené . Na masáž použite masážny olej vopred nahriaty v rukách.

  • Masážna technika

Uvoľnite svaly a jemnými dotykmi sa snažte pôsobiť na nervové zakončenia. Masáž by mala začať krúživými pohybmi po celej oblasti chrbta. Od driekovej oblasti následne potupujte vyššie až k šiji kde idete jednou rukou smerom nahor a druhou opačne, nadol. Zapojte jednotlivé prsty a vykonávajte nimi krúživé pohyby. Pri pociťovaní bolesti tlak zmiernite. Vyhnite sa však tlaku v oblasti kĺbov a kostí. Pokračujte pomalými a ťahavými pohybmi v smere svalových vláken, a to najmä v problematických častiach chrbta. Ak sa cítite neisto, siahnite po klasickej tenisovej loptičke a dlaňou ju rolujte po partnerovom chrbte aspoň päť minút.

  • Relax po masáži

Po masáži zostaňte chvíľu relaxovať na podložke tak, aby sa zvyšky masážneho oleja vstrebali do pokožky. Zavrite oči, zhlboka dýchajte a nechajte sa rozmaznávať blahodarnými účinkami aromaterapie. Inhaláciou prírodných silíc sa prečistia vaše dýchacie cesty a pravidelné hlboké dýchanie navodí celkovú fyzickú a duševnú pohodu.

Anticelulitídna  masáž pre krásne nohy v štyroch jednoduchých krokoch

Nedostatočným prekrvením a zlou cirkuláciou lymfatického systému sa v problematických partiách, ako sú napríklad stehná, zadok a bruško, tvoria zhluky podkožných tukových buniek, ktoré bežne nazývame celulitídou. Vďaka pravidelnej masáži je však možné tieto tukové bunky účinne a dlhodobo redukovať. Masáž totiž zabezpečuje dostatočné zásobovanie tkanív kyslíkom a výživnými látkami a zároveň umožňuje odplavovanie škodlivých látok a toxínov. Obnoví sa tak prechodnosť lymfatického systému a umožní sa detoxikácia celého podkožného tkaniva.

Proticelulitídnu samomasáž si môžete dopriať v pohodlí vášho domova a to kedykoľvek, bez akéhokoľvek časového zhonu. Ideálne by mala masáž trvať 20 minút a vykonávať by sa pre dosiahnutie najlepších výsledkov mala každý deň.

  1. V rámci prípravy na procedúru je vhodné pokožku osprchovať a aplikovať exofoliačný peeling, ktorý ju zbaví odumretých kožných buniek a otvorí upchaté póry. Je tiež vhodné siahnuť rovno po anticelulitídnom peelingu obohatenom o výživné látky, ktoré cez póry preniknú do pokožky a umožnia efektívnejšiu redukciu tukových buniek.
  2. Po osušení aplikujte na pokožku telové mlieko alebo krém proti celulitíde, aby sa počas masáže zabránilo možnému poškodeniu pokožky.
  3. Masáž začnite od členkov smerom nahor k stehnám a zadku, čím zvýšite prekrvenie a rozprúdite lymfatický systém. Svaly postupne stisnite do dlane a vykonávajte pohyb pripomínajúci miesenie cesta. Takto vyvíjaným tlak sa  následne prejaví jemným teplom, ktoré po čase začnete vo svaloch pociťovať. Pokračujte zatnutím ruky v päsť a tlakovým zatláčaním stláčajte svaly na stehnách do takej hĺbky, ako vás sval pustí. Na zadočku môžete vyvíjaný tlak mierne zvýšiť a vykonávať päsťou silnejšie, krúživé pohyby. Po premasírovaní jednej nohy zopakujte rovnaký postup aj na druhej nohe.
  4. Po masáži nechajte svaly chvíľu odpočívať. Začervenanú pokožku môžete ošetriť telovým mliekom a dopriať si relax, kým sa prípravok do pokožky úplne nevstrebe.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Košík

Back to Top